v. 18+0

Barnet:
I vecka 18 är kroppslängden omkring 17 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 220 g. Barnet tränar nu mycket, viftar med armar och ben och kan slå kullerbyttor. Det tränar också andningsmusklerna genom att utföra andningsrörelser och "andas" ut och in fostervatten. Man vet att unga foster har en stor del så kallad djupsömn, liten del drömsömn (snabb ögonrörelse-sömn) samt liten del vakenhet. Dessa proportioner ändrar sig med graviditetslängd, fostrets mognad och tillväxt: äldre foster är vakna längre och sover ytligare.

Det känns just nu helt ofattbart att tiden går så fruktansvärt fort. Jag tycker att det bara var någon vecka sedan jag var på ultraljud i v 8 och fick se det lilla hjärtat picka på i en liten bönformad tingest. OM allt ser bra ut på måndag så är det bara att inse att jag och Jonas verkligen kommer att få ett litet barn och vi längtar båda mycket till den dagen.
Igår startade en ny serie på min favoritkanal, TLC, som handlar om en förlossningsläkare och på det programmet var det en nyfödd som fick andningsstopp och Jonas reaktion var : "Hoppas jag har glömt detta tills det är dags för oss, annars kommer jag inte kunna sova på flera månader!" Jag tror han kommer bli en bra pappa!

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0