v. 23+0

Barnet:
I vecka 23 är kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 600 g. Det finns många delar av nervsystemet som utvecklas i samspel med omgivningen. Ditt barn kan särskilja olika ljud, både inifrån som utifrån din kropp. Man har mätt ljudnivån i livmodern hos gravida kvinnor. Det har visat sig att fostrets omgivning, framför allt mammans pulsåder (aorta), producerar en ljudnivå på cirka 65 decibel. Detta är en hög nivå, men det verkar inte bekomma barnet. Vi vuxna skulle närmast betrakta en sådan ljudnivå som starkt buller. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulinet behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.
Även blivande pappor bör prata så mycket som möjligt med sitt ofödda barn. Det finns forskning som visar att ofödda barn lättare uppfattar djupare röster än ljusa.
Du stimulerar utvecklingen av barnets nervsystem genom att prata och kommunicera med små buffar och klappar på magen.
Mamma:
Så här växer livmodern.
Källa: www.growingpeople.se

Nu börjar en tid där mitt liv är ganska fulltecknat och jag känner att mycket av graviditeten kommer att tappas bort i allt annat som ska pysslas med.
Imorgon ska jag och Jonas upp till Umeå för att titta på vår favorit-komiker Jeff Dunham och det har vi sett fram emot länge nu. I helgen är det också klassfest och hundkurs så helgen är räddad.
Nästa helg är det ju påsk och då ska vi ha kalas för Jonas, dop för Flisan (Anna Å:s fina flicka) samt att jag ska vara ringsekreterare i Nordvik. Sedan mitt i allt detta ska jag både praktisera, skriva rapport och gå kurs med Egon som börjar idag. Som jag skrev igår så går ju renoveringarna framåt och snart är vi klara med barnrummet vilket innebär att det är bara att börja på något annat håll.
Calle blir inte bättre och en resa till Umeå ligger inte så långt fram i tiden.....

Men nu ska jag åtminstone vila en liiiten stund innan jag ska laga lite mat till min älskling!

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0