v. 5 ?

Det där med vilken vecka är lite luddigt än så det tar vi med en nypa salt....men typ v. 5 iaf!

Eftersom jag har molvärk i magen, har haft en liten blödning samt är supernojjig så ringde jag KKM (KvinnoKlinikens Mottagning) för en konsultation. Jag kände mig jätteorolig över att det skulle vara en utomkvedshavandeskap och ju mer jag läste om det ju mer övertygad blev jag att det INTE var det men klumpen i magen kvarstod och jag bestämde, tillsammans med barnmorskan på KKM samt för min egen sinnesfrids skull att jag skulle komma in för ett ultraljud.
Idag var det dags och jag fick vänta lite eftersom Dr. Åsa inte hade tid riktigt men till slut fick jag komma in, hon gjorde ultraljudet och det visade sig vara alldelens för tidigt och det enda hon kunde se var en liten "blåsa" (3 mm) i livmoder, dock på rätt ställe. Hon lugnade mig med att det såg bra ut men att vi skulle fortsätta titta på det! Jag fick lämna lite blod för att mäta HcG-nivåerna (graviditetshormonerna), åter på måndag för att ge nytt blod och sedan ett nytt ultraljud på torsdag. Så nu är det åter en väntan...

Barnet
Ditt lilla barn är stort som ett sesamfrö. Redan i vecka 4, två veckor efter befruktningen, har två blodkärlsanlag vuxit samman till ett rudimentärt hjärta som slår. Blodkroppar bildas. De första så kallade somiterna har bildats. Somiterna kommer att bygga upp ryggraden och musklerna omkring ryggraden. De bildas parvis på båda sidor om och intill neuralröret (ryggmärgen) och ligger i två långa rader på varsin sida om ryggmärgen.
På bilden ser du en liten svans, tidigt under fosterutvecklingen har människan en svansliknande bildning i ryggslutet. Den uppstår under vecka 5 och försvinner helt under vecka 9.
Källa: www.growingpeople.se


Kommentarer
Postat av: Sara

Det är sååå underbart! Jag håller verkligen alla tummar och tår att det håller i sig!



Kraam

2010-12-10 @ 08:31:19
URL: http://vettersand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0